0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
کنیستر چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

کنیستربنزین چیست؟

همانطور که در بالا به آن اشاره شد بنزین مورد استفاده در خودروهای امروزی برای مشتعل شدن نیازمند گرما و حرارت است. حال اگر این گرما به قدر کافی نباشد، بنزین بخار شده و در محیط پخش می‌شود. علاوه بر این جمع شدن حجم زیادی از بخار بنزین درون باک، امری بسیار خطرناک است.
از این رو در دهه 70 میلادی، طراحان خودرو تصمیم بر ساخت راه تنفسی برای ماشین گرفتند. کلمه کنیستر یا همان canister از واژه لاتین canstrum به معناي سبد گرفته شده و کنیستر در خودرو آریو یکی از قطعات موتوری آریو می باشد که روی خروجی محفظه سوخت خودرو سوار می‌شود و با جذب بخارات بنزین از ورود آن‌ها به هوای محیط پیشگیری می‌نماید . همان‌طور که گفته شد کنیستر یک وسیله در ارتباط با بنزین است که دارای یک مخزن بوده و آن را با کربن پر کرده‌اند.

وظیفه کنیستر چیست؟

در خودروهای بنزینی مخزنی وجود دارد به نام کنیستر که وظیفه آن جذب بخارات بنزین است. کنیستر دارای موادی از جنس کربن متخلخل است که به‌واسطه دارا بودن سطوح متخلخل بسیار می‌تواند همچون یک اسفنج، بخارات بنزین را به خود جذب کند. مخزن کنیستر استوانه‌ای شکل بوده و بر روی آن سه خروجی وجود دارد. اولی از بالای باک بنزین آمده که بخارات بنزین را جمع می‌کند، دومی با یک شیر برقی به منیفولد هوای موتور متصل است و سومی که در پایین آن قرار داشته، با یک فیلتر به هوای بیرون مرتبط می‌شود.
– خروجی منتهی به باک (سرشلنگ بخار بنزین)
– خروجی منتهی به منیفولد هوا (سرشلنگ تصفیه)
– خروجی مرتبط با فضای بیرون (سرشلنگی هوای آزاد)
اگر خودرو روشن و در حال کار باشد این بخار بنزین از این قطعه به منیفولد و به سمت محفظه احتراق اتومبیل ارسال می‌شود. به این شکل بخار بنزین تولید شده دوباره به چرخه سوخت باز می‌گردد که یکی از کاربرد های کنیستر می باشد .

خرید منیفولد

اما حالت دیگری وجود دارد که خودرو خاموش باشد در چنین شرایطی کنیستر توسط شیلنگ دیگری که در آن تعبیه شده می‌تواند به کنیستر منتقل شود و توسط کربن‌هایی که در آن وجود دارد جذب شود. 

کنیستر بنزین شامل چه قسمت هایی است ؟

کنیستر به صورت کلی از قسمت های زیر تشکیل شده است:

A-سرشیلنگی بخار بنزین
B-سرشیلنگی تصفیه
C-سرشیلنگی هوای آزاد
۱- بدنه کنیستر
۲- درپوش کنیستر
۳- نگهدارنده فیلتر صافی
۴- فیلتر صافی پایین
۵- فیلتر صافی بالا
۶- کربن اکتیو یا همان ذغال اکتیو

کنیستر بنزین شامل چه قسمت هایی است

 

محل نصب کنیستر در خودرو

کنیستر برای انجام وظایفش باید در میانه مسیر خروجی بخارات از باک تا موتور قرار بگیرد. و همانطور که می دانید کنیستر چانگان یکی از قطعات موتوری چانگان می باشد در واقع این قطعه در نزدیکی خروجی باک ماشین نصب شده است.

خرید کنیستر چانگان

 

کنیستر بنزین چه کاربرد هایی دارد؟

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان به اهمیت این لوازم یدکی در خودرو پی برد.
۱. جلوگیری از آسیب رسیدن به محیط زیست
۲. بالا بردن ایمنی خودرو
۳. کاهش مصرف سوخت

علائم خرابی کنیستر خودرو

در هنگام استفاده از اتومبیل نشانه‌هایی وجود دارد که شما با متوجه شدن آن می‌توانید خرابی کنیستر را حدس بزنید.
۱- روشن شدن چراغ چک
2- استشمام بوی بنزین در خودرو
3- شنیدن صدای تق تق در ماشین
۴- خروج بخار بنزین با فشار از باک
۵- پاشیده شدن بنزین از باک

چه زمانی باید کنیستر را تعویض کنیم؟

تمامی لوازم یدکی خودرو برلیانس طول عمر مشخصی دارند و پس از مدتی دچار فرسودگی و نقص فنی خواهند شد که در این صورت باید تعویض شوند.
قابلیت جذب برای زغال‌های کنیستر زمان محدودی دارد. به این صورت که اگر در موعد مقرر تعویض قطعه رخ ندهد، به‌دلیل کاهش قابل‌توجه جذب ذغال‌ها، عملکرد قطعه تا حد زیادی مختل می‌شود.
زمان تعویض کنیستربرلیانس توسط کارخانه تولیدی تعیین‌شده و به‌‌طور متوسط چیزی در حدود 30 هزار کیلومتر یا 24 ماه بیان ‌شده‌است.برای خرید کنیستر برلیانس می توانید به راحتی از فروشگاه آرامیس پارت آن را تهیه نمایید .

خرید کنیستر برلیانس

برای بررسی سالم بودن این قطعه مهم و حساس باید شلنگ‌های متصل آن به باک را جدا کرده و در زمانی که خودرو روشن است، میزان مکش آن را چک کنید. اگر میزان مکش آن کم بود باید نسبت به تعویض کنیستر اقدام کنید تا از بروز مشکلات بعدی پیشگیری نمایید.

سوالات متداول در مورد کنیستر خودرو:

آیا زمانی که در باک باز می‌شود، بنزین به بیرون پاشیده می‌شود؟

بیرون پاشیده شدن بنزین یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های خرابی کنیستر است و بیان کننده این مطلب است که کنیستر خودرو در تخلیه بخارات بنزین دچار مشکل شده‌است

از کجا کنیستر بنزین با کیفیت خرید کنم ؟

برای خرید کنیستر ارجینال و با کیفیت و بهترین قیمت می توانید با فروشگاه آرامیس پارت در تماس بوده و به راحتی خرید نمایید .