0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
اهمیت کویل در خودرو و 5 نشانه خرابی آن !

کویل خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

کویل (کوئل جرقه زنی) که در انگلیسی به آن ignition-coil گفته می شود بخش مهمی از سیستم الکتریکی خودرو شما است که انرژی را از باتری گرفته و آن را به ولتاژ بالاتری تبدیل می کند تا انرژی را به شمع انتقال دهد تا مخلوط سوخت و هوا در سیلندر مشتعل شود.
به طور معمول، برای هر سیلندر یک کویل احتراق وجود دارد. کوئل یک قسمت لوله ای شکل است که از یک هسته آهنی چند لایه تشکیل شده که در دو سیم پیچ مسی پیچیده شده است.

تصویر کوئل خودرو

 

وظیفه کوئل در خودرو

وظیفه این عضو مهم تبدیل ولتاژ پایین باتری به ولتاژ بالا است. باتری های خودرو فقط 12 ولت تولید می کنند که ولتاژ کافی برای ایجاد جرقه برای شمع ها نیست. شمع ها برای کارکرد صحیح به ولتاژ 12000 ولت تا 45000 ولت نیاز دارند. که تبدیل برق از 12 ولت به 40000 ولت بر عهده یک بخش است. به همین دلیل است که هر خودرویی که دارای موتور احتراق داخلی است یک کویل احتراق دارد.

 

5 علائم خرابی کویل خودرو

1- صدای بلند و آزار دهنده

شنیدن صدایی شبیه به صدای انفجار در قسمت اگزوز می تواند یک نشانه برای خرابی کوئل باشد . دود سیاهی که از قسمت اگزوز خارج می شود ، بوی تند و قوی بنزین که به سبب احتراق ناقص اتفاق می افتد وبوی آتش سوزی به دلیل انفجارهای تصادفی از جمله نشانه های این اتفاق می باشد.

2- موتور متوقف شده یا به درستی کار نمی کند

هنگامی که یکی از سیلندرها به درستی آتش نگیرد یا اینکه اصلا محترق نشود موتور به درستی کار نمی کند. این موضوع ممکن است با صدای عجیبی همانند تق تق ( همانند سرفه انسان)، حرکات ناگهانی و یا لرزش در هنگامیکه ماشین روشن است ولی حرکت نمی کند (اصطلاحا درجا کار می کند مثل ایستادن در پشت چراغ قرمز) همراه باشد.

3- چراغ چک موتور روشن می‌شود

ازآنجاکه طیف گسترده‌ای از مشکلات این چراغ را روشن می‌کنند، خودرو را به مکانیک نشان بدهید تا کدهای خطا را بخواند. اگر مشکل از کویل باشد آن را تعویض می‌کند.

4- خودرو سوخت بیشتری مصرف می‌کند

اگر متوجه شدید خودروتان بیش از حد معمول بنزین مصرف می‌کند، ممکن است علت آن خرابی کویل باشد. هنگامی‌که شمع‌ها انرژی کمتری از باتری دریافت می‌کنند، خودرو این کمبود انرژی را با مصرف سوخت بیشتر جبران می‌کند

5- روغن نشت می‌کند

کویل‌ها معمولا در محفظه‌ای پر از روغن قرار دارند. اگر کویل بیش از حد گرم شود، ممکن است باعث ترک‌خوردن محفظه روغن شود و به این ترتیب روغن نشت کند.

 

انواع کوئل خودرو

کوئل به طور کلی، به دو دسته وایردار و بدون وایر طبقه‌بندی می‌شود. وایر در واقع همان کابل یا سیم انتقال‌دهنده جریان برق از کویل به شمع‌ها است که امروزه به دلیل جلوگیری از افت انرژی، در بسیاری از خودروها حذف شده است.

کویل های وایردار

این نوع کویل ها به دو دسته معمولی و دوبل دسته‌بندی می‌شوند:

  1. معمولی

کویل خودرو معمولی حالتی استوانه‌ای شکل دارد و در کنار یک دلکو (توزیع‌کننده برق بین سیلندرها) به کار می‌رود. معمولا در خودروهای کاربراتوری یا سیستم‌های انژکتوری مجهز به دلکو، از این نوع کویل‌ها استفاده می‌شود.

  1. دوبل

خودروهای انژکتوری نسبتا جدیدتر نظیر انواع پژو و پراید موجود در بازار کشور، از این نوع کوئل‌ها بهره می‌برند. در کویل دوبل، جرقه‌زنی به صورت دو به دو بین سیلندرهای یک و چهار و ۲ و ۳ انجام می‌شود.

 

فاقد وایر

همان‌طور که از نام این نوع کوئل پیداست، وایر به‌عنوان واسطه انتقال‌دهنده برق کوئل به شمع‌ها حذف شده است تا میزان هدررفت انرژی به حداقل برسد. انواع کویل بدون وایر شامل موارد ذیل است:

کتابی : این نوع کویل، از لحاظ ساختار شبیه به کویل های دوبل است و حالتی پهن دارد؛ اما وایر در آن حذف شده است.

قلمی: کویل های قلمی، فرمی مشابه استوانه‌های نسبتا باریک و بلند دارند و به صورت جداگانه روی هر شمع در قسمت فوقانی سرسیلندر بسته می‌شوند. کوئل های قلمی، ارتباط مستقیمی با شمع خودرو دارند .

روش های صحیح نگهداری کویل احتراق

برای نگهداری کوئل احتراق باید به تمام قسمت های داخلی آن توجه زیادی داشته باشید. اگر از شمع خودرو خود به خوبی مراقبت کنید و آن را تمیز نگه دارید، کمترین آسیب کویل را خواهید داشت. شمع ها را به صورت دوره ای بازرسی کنید تا در صورت فرسودگی آنها را تعویض کنید تا از آسیب های عمده و هزینه های عمده جلوگیری کنید.

خرید شمع چانگان

نحوه تست کویل خودرو

اگر علائم که در قسمت بالا اشاره شد در خودرو شما دیده می شود و می خواهید بدانید که مشکل از کویل است یا دیگر قطعات خودرو لازم است کویل را تست کرده و سلامت آن را بررسی کنید. برای تست و آزمایش کویل خودرو کافیست مراحل زیر را طی کنید:
1-ابتدا ماشین را خاموش کنید.
2-کاپوت را باز کرده و کویل را پیدا کنید. محل قرار گرفتن کویل در خودروها متفاوت است.
3-سیم مربوط به شمع را جدا کنید.
4- یک شمع دیگر روی آن بگذارید و نزدیک بدنه کنید.
5-در صورت جرقه زنی به رنگ آبی کویل سالم می باشد.
6-در صورت جرقه زنی به رنگ نارنجی و بنفش کویل ضعیف بوده و باید تعویض گردد.
7-در صورت جرقه نزدن کویل سوخته است.

قیمت کوئل خودرو

با اینکه کوئل یک قطعه مصرفی به حساب می‌آید اما با توجه به قیمت بسیار بالایی که دارد ، پیشنهاد می‌کنم حتما این قطعه را تا زمانی که خراب نشده تعویض نکنید.
در صورت نیاز به تعویض کویل می توانید این قطعه را از فروشگاه آرامیس پارت که وارد کننده لوازم یدکی خودرو چینی اریجینال از جمله : قطعات برلیانس، لوازم آریو و قطعات چانگان در تهران می باشد ،تهیه نمایید .