0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
هرآنچه که باید در مورد دیسک و صفحه کلاچ بدانید!!

دیسک و صفحه کلاچ چیست؟

دیسک و صفحه کلاچ یکی از مهم ترین سیستم های مورد استفاده در قسمت گیربکس و انتقال قدرت خودروست که غالبا در خودرو های دنده ای بکار می‌رود.
سیستم کلاچ ،کِلاژ یا کلاج، نامهایی هستند که حتما بارها آنها را شنیده اید از یک صفحه و دیسک و بلبرینگ تشکیل شده که به صفحه فلایویل متصل شده اند. این سیستم برای انتقال نیرو به چرخ دنده و در نهایت حرکت خودرو بسیار مهم است.
شاید فکر کنید که دیسک و صفحه صرفا مختص خودروهای دنده دستی است و خودروهای دنده اتوماتیک فاقد دیسک و صفحه هستند اما این چنین نیست. خودروهای دنده اتوماتیک نیز کلاچ دارند و تنها تفاوت آنها با خودروهای دنده دستی، نداشتن پدال کلاچ است و کلاچ در این خودروها به صورت اتوماتیک گرفته می شود .

دیسک و صفحه کلاچ چگونه کار میکند ؟

دیسک و صفحه از 7 قسمت اصلی تشکیل شده است این قطعات شامل : صفحه کلاچ، دیسک کلاچ، بلبرینگ کلاچ، دوشاخه کلاچ، صفحه دنده، شاخک ها و اهرم هستند که هر کدام وظیفه خاصی دارند و مکمل هم برای این کار هستند.
کلاچ قطعه ای مکانیکی است که میان موتور و گیربکس قرار گرفته است،که روش کار دیسک و صفحه کلاچ بدین صورت می باشد که زمانی که برای به حرکت در آمدن کلاچ را فشرده می کنید و دنده را تغییر می دهید همان هنگام که پایتان روی کلاچ قرار دارد، قطعه ای به نام فلایویل که یکی از قطعات موتوری در برلیانس می باشد را درگیر کرده و نیروی چرخشی وارد شده را به سمت گیربکس منتقل می کند. سپس این نیرو توسط قطعه ای به نام پلوس از گیربکس به سمت چرخ ها انتقال می یابد و خودروی شما حرکت می کند و یا از حرکت باز می ایستد.

خرید فلایویل برلیانس

وظیفه دیسک و صفحه کلاچ چیست؟

گفتیم که اصلی ترین کار دیسک و صفحه امکان پذیر کردن تغییر دنده بدون خاموش شدن موتور است. این مورد در خودروهای دنده دستی می باشد در خودروهای سواری کلاچ وظیفه اتصال فلایویل موتور و گیربکس را بر عهده دارد و کنترل آنها را انجام می دهد.

انواع کلاچ در خودرو

نوع اول
نوعی از کلاچ ها هستند که با نیروی عضلانی، عملیات قطع و وصل نیرو بین موتور و گیربکس را انجام می دهند.
1. کلاچ های تک صفحه ای دارای فنرهای مارپیچی مثل کلاچ اتوبوس ها
2. کلاچ های تک صفحه ای دارای فنر دیافراگمی مثل کلاچ خودروهای پیکان، زانتیا و…
3. کلاچ های دو صفحه ای که هر دو نوع فنر بالا را دارند مثل کلاچ تراکتور
4. نوع آخر این کلاچ ها یعنی کلاچ های چند صفحه ای مثل کلاچ موتور سیکلت

نوع دوم
این نوع از کلاچ ها عمل قطع و وصل نیرو بین موتور و گیربکس خودرو را به صورت خودکار انجام می دهند. که دارای انواع زیر می باشند:
1. کلاچ های الکترومغناطیسی
2. کلاچ های وزنه ای
3. کلاچ های هیدرودینامیکی

دلایل خرابی صفحه کلاچ

با شتاب زیاد رانندگی کردن
وارد آوردن فشار زیاد در سر بالایی ها به خودرو
تعداد زیاد سرنشینان خودرو
رانندگی در ترافیک

از کجا بفهمیم صفحه کلاچ خودرو ما تمام شده است؟

قبل از حرکت دنده خودرو خود را در حالت 2 قرار داده و گاز دهید تا خودرو حرکت کند اگر خودرو به حرکت ادامه داد و خاموش نشد نیاز به تعویض دیسک و صفحه دارید اما اگر خودرو خاموش کرد، دیسک و صفحه شما سالم است.
اگر به هنگام تعویض دنده، دنده یک و یا دنده عقب خودرو شما سخت جا میرود احتمال تمام شدن دیسک و صفحه وجود دارد. اما اگر در عوض کردن تمام دنده‌ها به مشکل خوردید، حتما روغن گیربکس خودرو خودر را چک کنید که تمام نشده باشد.
یک راه حل دیگر برای تست این است که در حین حرکت با سرعت 20 تا 30 کیلومتر خودرو را در دنده 4 قرار داده و تا آخر پدال گاز را بفشارید. اگر موتور خودرو شما صدا ایجاد کرد و توان شتاب گرفتن نداشت دیسک و صفحه شما سالم است، ولی اگر شتاب ناگهانی گرفت و پرش شدید داشت یعنی دیسک با صفحه درگیر نبوده ونیاز به تعویض دیسک و صفحه دارید.
اگر خودرو شما در حالت ساکن در دنده یک قرار گرفت و لرزش شدید ایجاد کرد یعنی دیسک و صفحه شما تمام شده که وزن و قدرت خودرو را به طور مساوی به چرخ‌ها وارد کند تا لرزش عادی داشته باشد.
اگر خودرو شما زمانی که در سر بالایی هستید قدرت کافی و نرمال برای طی کردن مسیر را ندارد حتما صفحه کلاچ خود را چک کنید.

قیمت دیسک و صفحه کلاچ 

شرکت بازرگانی آرامیس پارت که به عنوان یک وارد کننده مستقیم در زمینه واردات قطعات یدکی خودروهای چینی از جمله لوازم خودرو برلیانس و لوازم یدکی چانگان و قطعات آریو همواره سعی دارد بهترین قطعات و لوازم یدکی را برای خودرو های چینی در اختیار خریداران و مشتریان قرار دهد برای خرید لوازم یدکی گیربکس برلیانس و انواع مختلف قطعات خودرو های چینی نظیر قطعات موتوری آریو وقطعات گیربکس و انتقال قدرت چانگان و.... مناسب است. به راحتی می توانید از آرامیس ،بهترین دیسک و صفحه کلاچ برلیانس را به صورتی اینترنتی خریداری نمایید .

خرید دیسک و صفحه برلیانس

 

زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ

سیستم دیسک و کلاچ خودرو بسته به اینکه چقدر رانندگی کرده اید و چه میزان ترمز کلاچ گرفتید تاثیر مستقیم دارد. ترمز کلاچ گرفتن مستمر باعث از بین رفتن صفحه کلاچ می شود و عمر این قطعات را کوتاه می کند.
رانندگی در سطح شهرهای شلوغ و پر ترافیک مانند تهران به دلیل ترمز و کلاچ گرفتن مداوم باید این قطعه در خودرو هر چند وقت یک بار بررسی و در صورت لزوم تعویض شود.

سوالات متداول

آیا می توانیم خودمان دیسک کلاچ را تعویض کنیم؟

تعویض دیسک کار سختی است که باید توسط تعمیر کار خودرو انجام شود، زیرا نیاز به تجربه و به دلیل متصل بودن قطعات به یکدیگر اگر این قطعه را درست جا نیندازید خودرو حرکت نخواهد کرد.

جنس دیسک و صفحه کلاچجنس دیسک و صفحه کلاچ چیست ؟

در بعضی از ماشین های مسابقه ای که سرعت بالایی دارند جنس دیسک و صفحه از تیتانیوم می باشد اما برای خودرو های معمولی از آلومینیوم، آهن و قطعات داخلی را از جنس فولاد تهیه می کنند. جنس این قطعات باید در برابر ضربه و حرارت مقاومت بالایی داشته باشد.